4/13/16

ICELAND GUIDE

I forlængelse med mit indlæg TRAVEL VLOG, vil jeg gerne dele vores "program" fra turen til Island. Vi var kun afsted i fire dage, hvilket slet ikke var nok!

Dag 1 vi ankom til Keflavik omkring kl. 15, hvor vi hentede vores lejede bil og kørte hen til hotellet. Derfra kørte vi hen til Reykjavik centrum, hvor vi gik byen rundt og blandt andet besøgte kirken og operahuset, og fik lækker aftensmad. Tip: Det kan virkelig anbefales at leje en bil på Island! Vejene er fine, og slet ikke trafikeret i forhold til f.eks. Århus eller København. Derudover kan man selv bestemme hvor man vil hen og hvornår + kan man spare lidt penge, da turistbusserne er ret dyre og overbemandet.

Dag 2 kørte vi tidligt, da vi skulle ud på en længere tur. Planen var oprindeligt, at vi skulle besøge Jökulsárlón, som ifølge Google maps skulle ligge 4 timer og 20 minutter væk fra Reykjavik. Dog havde vi ikke taget højde for, at dele af ruten derud ville være dækket med sne, og vores bil kunne sætte sig fast (hvilket den gjorde...). Derfor kortede vi turen, og tog istedet ud til Vík (GPS COORDINATES: 63° 24 07.2N / 19° 02 27.5Wsom er en helt sort vulkanstrand, og The Airplane Wrack (GPS COORDINATES: 63°459’523N / 19°364’618W) som er et styrtet fly ude i no-mans land. Til sidst kørte i ud til Skógafoss(GPS COORDINATES: 63°31′47″N 19°30′50″W) som er det smukkeste vandfald jeg nogensinde har set!

Dag 3 tog vi på den populære (og meget turistet) Golden Circle tur, hvor vi besøgte Strokkur Geyser (GPS COORDINATES: 64°18′47″N 20°18′2″W), Thingvellir National Park (GPS COORDINATES: 64° 15′ 29″ N, 21° 07′ 30″ V) og Gullfoss (GPS COORDINATES: 64°19′34″N 20°07′16″V). Turen er i sig selv rigtig fin, og jeg kan godt forstå, hvorfor mange vælger at tage på den. Den tager omkring fire timer, og alle de ting som Island er kendt for (vandfald, nationalpark, geyser) kan ses på én og samme tur. Dog synes jeg, at det ødelægger stemningen lidt, når man sammen med 100 andre skal nyde en naturoplevelse.

Efter Golden Circle turen kørte vi ud til Reykjadalur ved Hveragerði (GPS COORDINATES: N64° 1' 22.985" W21° 12' 43.779"), som var rejsens højdepunkt! Reykjadalur er et hot spring, som naturligt bliver opvarmet, og som man kan bade i. Jeg havde læst hjemmefra, at det endnu ikke var turistpræget, og at det kun var et spørgsmål om tid, før at ville blive et velkendt sted - og rigtigt nok, vi havde det hele for os selv! Vi tog derud omkring kl. 15, og hiken derop tog os to timer hver vej. I vinterperioden går solen ved ved 18 tiden, så vores tur tilbage var i mørke. Der er flere historier på nettet om, at folk er blevet væk fra hinanden og faret vild, så selvom det var lækkert at kunne bevæge sig rundt alene, var det virkelig også nervepirrende! Lufttemperaturen lå på -20 da vi nåede toppen, mens vandet var over 50 grader varmt. Til at starte med, kunne min krop ikke vende sig til temperaturen, at jeg hellere ville stå i sneen på mine bare tæer, end at gå ned i det varme vand. Derefter (kun iført badedragt) gik jeg længere ned af floden, hvor der kom en lille strøm af iskoldt vand, som temperede vandet til noget som ikke var ulideligt. Selvom det måske lyder lidt vildt, var det det hele værd, og meget mere til. Det var en så fed oplevelse at ligge i det varme vand, mens der er sne og bjerge rundt omkring en!

På 3. dagen tog vi også ud for at lede efter nordlyst. Det bedste tidspunkt at se nordlyset på er i vinterperioden. Derudover skal det helst være mørkt (så kør så langt væk fra byen som muligt) og skyfrit. Hold desuden øje med denne hjemmeside, som løbende opdaterer med, hvor nordlyset er kraftigst på den pågældende aften. De andre dage tog vi ud for at lede efter de omkring 22-23 tiden, men på dag 3 tog vi først afsted henover midnat, og vi har så heldige, at nordlyset dansede så fint for os! Virkelig den bedste afslutning på dagen!

Dag 4 var hjemdagen, og da vi først skulle med flyet om eftermiddagen, og dagen forinden havde en ret hård hike, trængte vi bare til at slappe af. Vi stod derfor tidligt op, og tog ud til den Blå Lagune (GPS COORDINATES: 3°52’754N / 22°26’693W), som ligger på vejen mod lufthavnen. Forinden var jeg i tvivl om hvorvidt jeg havde lyst til at tage derud, da det er MEGET turistet (lidt nærmere en svømmehal end en lagune). Men vi tog afsted, og det har jeg bestemt ikke fortrudt! Hvis man ikke kommer i den Blå Lagune, er det ligesom at tage til Paris uden at se Eiffeltårnet - den går jo ikke! Tip: Forudbestil billeterne og kom tidligt! Ved at bestille biletterne online er man sikker på at komme ind, da de på travle dage godt kan have udsolgt. Derudover sparer man både tid og en lille slat penge. Vi var nogle af de første i køen, hvilket vi ikke har fortrudt; der var ingen kø, vi fik et lille hjørne af lagunen for os selv, og vi så den smukkeste solopgang!